K
Utbildning:
2008: Samtalsmetodik med inriktning mot coaching och mentorskap Malmö högskola (Mah)
2007: Det professionella samtalets grunder Mah
2006: Etik i människovården II, Lunds Universitet
2005: Etik i människovården I, Lunds Universitet
2004: Magisterkurs i pedagogik vid Mah 10/20 p
2003: "Att möta människor" Mah
2000-2003 Fritidsstudier i moralfilosofi och vuxen- pedagogik
1998: TEACCH- utbildning (ped. arbetssätt autism)
1979: Fil. kand. ex. i beteendevetenskap
1979: Litteraturvetenskap
1976: Speciallärarexamen
1971: Folkskollärarexamen
1966: Musikpedagogisk examen
Arbetslivserfarenhet:
Speciallärare i grundskola och gymnasium
Speciallärare i särskola/träningsskola
Folkhögskollärare – uppdragskurser
Speciallärare vid § 12- skolhem
Klasslärare i Waldorfklass
Klasslärare i grundskola
Musiklärare
Coachinguppdrag och stödperson, inom psykiatriska tvångs- och frivården, Region Skåne.
Personalutbildning i bemötande av elever med
skolsvårigheter och autismrelaterade funktionshinder, DAMP, ADHD, ADD, Tourettes syndrom och depression.
Utbildningsuppdrag Malmö högskola:
för lärare och blivande lärare vid kursen "Barn och unga i behov av särskilt stöd".
Personalutbildning inom äldreomsorgen,
föreläsningar och seminarier:
Kommunikation på arbetsplatsen
Bemötande och konflikthantering
Etik, etisk reflektion och moral
____________________________
Handledning, enskild eller grupp inom skola, vård och omsorg.
Personlig coaching lärare/rektor/elevassistent o. dyl.
Omvårdnadshandledning:
Erfarenhetsbaserad handledning för att utveckla och kvalitetssäkra patientarbetet, samt bevara och vidareutveckla yrkeskunskapen hos personalen.
Utgångspunkten är yrkesrelaterade frågeställningar eller för arbetsplatsen specifika situationer eller problem man vill arbeta med som utmaningar och finna lösningar på.
Författarskap:
Utgiven bok 2003: TRYGG ÄLDREOMSORG,
Tankar om Bemötande, Etisk Reflektion, Moral och Kommunikation + studiehandledning
Nyutgåva 2005 på Gothia Förlag: Trygg Äldreomsorg, Om respektfulla möten i det dagliga arbetet.
Med studiehandledning. ISBN 91-7205-470-0
Staffan Bengtsson
Personlig Kvalitetsutveckling
PersonligKvalitetsutveckling ¦ CurriculumVitae ¦ Utgivna böcker ¦ Kontakt
"En utmaning för personalen kan vara att finna gemensamma värderingar som grund för ett gott bemötande, både gentemot den beroende äldre och den behövda arbetskamraten, där det personliga ansvaret och valet av handling alltid finns i medvetandet. Låt oss därför alltid betrakta etisk reflektion som en tillgång eller ett redskap – aldrig som ett hinder - trots att etiska och personliga värderingar ständigt förändras."
FÖRELÄSNING SPECIAL:
Om konsten att utveckla SVÅRA SAMTAL till LÄROSAMTAL.
Läkande samtal
Personligt samtalsstöd innan sjukskrivningen är ett faktum.
Att möta förståelse i tillitsfulla samtal kan vara läkande utan biverkningar.
Konflikthantering:
Vad gör vi när konflikten är ett faktum?
Vad gör vi innan konflikten är ett faktum?
Hur kan vi hantera de konflikter som följer vårt uppdrag?
Vad kan vi göra för att undvika oönskade konflikter?
Vad kan vi lära av konflikter?
Hur samspelar våra känslor och intuition med vårt förnuft?
Hur kan vi få känslor, intuition och förnuft att samarbeta?
Seminarium:
Aggression - starka känslor - förnuft och intuition.
Vilka verktyg har vi för att hantera starka känslor?
Seminarium - skolområdets etik:
Lärares yrkesetik i praktiken.
Hur blir vi etiska "proffs"?
Kan vi vara lojala mot våra arbetskamrater och samtidigt visa trohet mot elever?
Hur skapar vi ett förhållningssätt som underlättar svåra beslut?
Vad innebär det att vara lojal mot sin uppdragsgivare och läroplanen?
Seminariet handlar om etiska dilemman i skolans värld.
Med stöd i forskning och självupplevda exempel som grund för diskussion gör vi en resa i skolans verklighet där lösningarna kan variera.
Målsättningen är att skapa en viktig och kreativ debatt.
Marte Meo-metoden i skola F-9, specialskola och äldreomsorg.
Möten i vården - yrkesetik
Var god kontakta: info@staffanbengtssonpk.se
staffanbengtssonpk.se © 2004 • Privacy Policy • Terms Of Use